View Full Version : PGO 150: Onderhoud na een rit
Johan
8 January 2007, 16:29
Geplaatst door: bugxter
Hoe doen jullie dat?
Ik doe het zo:
1)Hogedrukreiniger (met vuilfrase)
2) Reinigen van de ketting met petrolium (ontvettend)
3) Algemene controle (bevestigingspunten, olie, enz)
4) Ketting smeren met spuitbus kettingolie.
5) Kader en vooral voor roest gevoelige plekken inspuiten met teflonolie.
Soms rij ik hem ook nog droog op verharde weg.
Johan
8 January 2007, 16:30
antwoord van: Dick Dastardly
Ik ben geen slijkcrosser ...dus ik vermijd plassen en zal zeker niet op regenachtige dagen er met de Bugxter op uit trekken.
Ik reinig mijn Bugxter met de hand (zeepsopje). Na elke toertochtje kuis ik de 'keukenzeef' en check ik het olieverbruik. De ketting krijgt af en toe wat teflonspray en de nippels worden doorgesmeerd met de vetpomp. De bouten worden om de paar weken ook eens goed aangedraaid.
Controleer ook de speling op de voorste- en achterste wielen. Indien dat het geval is, moet je de plastic beschermkap en de borgpen verwijderen en de bout op de wielsas aandraaien totdat er geen speling meer aanwezig is.
Het beste onderhoud voor de ketting is deze om de 6 maanden demonteren en een uurtje laten koken in afgelaten motorolie (doe dit in de tuin !). Daarna nog een nachtje laten liggen in de olie, laten uitlekken en opnieuw monteren. Hierdoor is de ketting perfect proper en is ze geolied op de plaatsen waar je met de spray nooit bij kan. De levensduur van je ketting zal spectaculair toenemen. Maar ...het is natuurlijk een vuil werkje en niet geschikt in de nabijheid van kinderen
puk
14 January 2007, 11:37
Johan, ik denk ook dat dit de beste manier van reinigen is, een hogedruk reiniger is eigenlijk vergift voor de lagers omdat je onder hoge druk water erop spuit en zo ook vuildeeltjes in de lagers spuit, Indien deze toch gebruikt wordt , spuit dan niet rechtstreeks op de wiellagers of tegen de oliekeerringen op de eindoverbrenging , je zou ze wel eens stuk kunnen spuiten en /of water binnen krijgen, wat me niet gezond lijkt , problemen manifesteren zich niet onmiddelijk maar wel in de levensduur van de lagers en olie keerringen.
zoals we hier zeggen, potenkruid is nog steeds het beste ( lol) water met een sopje en een goed sponsjeFunny9
Patje Bug
14 January 2007, 20:58
Puk
Het klopt wat je zegt sponsje met water en zeep ,dat deed ik in begin ook (2uurs werk):mad: als hij onder het slijk hangt kan je toch best de hoge druk raadplegen want dan kom je op plaatsen waar je met je sponsje niet kan komen 15 min werk dan wat afzeemen en laten drogen vervolgens wat smeren olie,vet ,WD40 en hij staat klaar voor de volgende rit :rolleyes:
Gr Patje
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd. - 2007 BRC www.bugriders.be .nl .be