Bezoek onze sponsor SECMA-FORUM Oss - Nederland

Uw banner ook op deze plaats? Klik hier

aftapplug GSmoon 260 [Archief] - Bugriders Forum BRC

PDA

View Full Version : aftapplug GSmoon 260

diana
31 March 2007, 15:35
We zijn sinds 1 week de trotse eigenaar van een GSmoon 260 en willen nu alle olieen gaan vervangen. De motorolie is gelukt, maar van de gearbox gaat het niet zo vlot. Waar zit de aftapplug en bijvulplug, is dit dezelfde? of zijn het 2 verschillende en wat raden jullie ons aan wat voor soort olie er in moet? Alvast bedankt. Diana

erwin
31 March 2007, 16:20
hoi,

De onderste schroef is de aftap en de bovenste de vultap. je moet de olie met een spuit toevoegen omdat de vulopening erg klein is. als je het nu gaat vullen moet er precies zoveel indoen totdat er weer olie uit het bovenst gat komt. Dan snel de schroef erin en rijden.

diana
1 April 2007, 15:08
hoi,

De onderste schroef is de aftap en de bovenste de vultap. je moet de olie met een spuit toevoegen omdat de vulopening erg klein is. als je het nu gaat vullen moet er precies zoveel indoen totdat er weer olie uit het bovenst gat komt. Dan snel de schroef erin en rijden.

bedankt nu was ook mijn vraag de olie die uit de gear box komt is vrij dik welke type olie moet er in alvast bedankt diana

martijn
1 April 2007, 20:56
hoi diana , de olie in het blok moet zijn sae 15w 40/sf ,
en de versnellingsbak moet zijn sae 80 .
(als ik goed ben ingelicht)
succes sleutel10

eric22
16 June 2007, 14:47
Toont iemand mij aub eens een foto waar de vultap van de versnellingbakolie staat.
Zou ze willen vervangen want denk dat er te weinig in zit in originele staat.
alvast bedankt.

Pascal
31 July 2007, 07:23
Heeft iemand foto's van de vulplug van de gearbox?

In de handleiding kan ik niet terug vinden wat erop lijkt :confused:

PS. voor GSmoon 260cc

Trijzeltje
31 July 2007, 08:38
In de motor doe je 15W40 en in de cardan/gearbox doe je 80W90.

Motor: 1.5L
Cardan/gearbox: 1.5L

sleutel10
Om de gearbox te vullen heb ik een gat geboord door een gewone bout M8.
En hierop weer een slangetje gemaakt die op de fles van de olie past.
Zo kun je hem vullen zonder te knoeien.
Zo kun je hem ook meer vullen dan wordt voorgeschreven zonder te knoeien...
Ik heb in mijn differentieel ook 1.5Liter olie gekapt om te voorkomen dat ik het nog eens kapot rijd.
De reden hiervoor is dat het tandwiel van de achteruit metaal op metaal draait wat op zich niet zo'n probleem is als het maar in de olie zit.
En het voorgeschreven niveau is duidelijk te weinig.

Pascal
31 July 2007, 09:29
Hi Trijzeltje,

Bedankt voor de info,

Nog 2 vraagjes:
-Waar zit dan de orginele plaats om de gearbox met olie te vullen?
-Heb je de kap eraf gehaald voor het boren? Komt anders toch vuil in?

Thanks,

gnoef
31 July 2007, 10:55
gat geboord door een gewone bout M8
dus niet in het blok

zie eerste foto

gr gnoefsleutel10

Pascal
31 July 2007, 12:47
dusssss die M8 bout is de orginele vul lokatie?
Het enige is een gat doorheen boren en met een dopje sluiten?

Pascal

Flurkie
31 July 2007, 13:03
Hij bedoeld vast een apparte bout voor als je wilt bijvullen, en de orriginele houden om af te sluiten :D

k3d
31 July 2007, 17:19
Inderdaad
Verwijder de orginele bout uit de gearbox
vervang deze door een andere bout die je speciaal aangepast hebt om de gearbox te kunnen vullen. (M8 met gaatje erin en een slangetje eraan)
Vul de gearbox met 1,5L olie SEA 80-90 (Dit kan wel enige tijd duren omdat dit nogal dikke olie is en door een klein gaatje moet)
Daarna terug orginele bout op zijn plaats vastschroeven.

Trijzeltje
31 July 2007, 17:25
Misschien ben ik niet geheeld duidelijk geweest. headb

De originele bout gewoon met rust laten. Respect

Neem een andere M8 Bout en boor daar een gat doorheen in de lenghte en zaag daarna de kop er af, schuif er een slangetjes overheen en hiermee kun je hem makkelijker vullen. Je draaid dit boutje met slangetje i.d.p.v de originele plug en vult de bak met olie. Als deze vol is (Doe er maar gerust 500cc meer in) draai je dit stukje draadeind met het slangetje er weer uit en stopt snel de originele bout er weer in... riding

blueIV
16 April 2009, 17:33
Bij gebrek aan een kolomboormachine heb ik naar een andere oplossing gezocht om de gearbox terug te vullen. Een simpele spuit (liefst zo groot mogelijk), een klein slangetje erop en voila.

Origineel zat er maar zeer weinig olie in de gearbox (ik denk zo'n 750ml), ik heb er nu 1 liter in zitten en de gearbox is tot boven de vulplug vol. Een gearbox mag toch ook niet helemaal gevuld worden of wel? Of is deze bij een 260cc niet helemaal vol met 1.5 liter?

martijn
16 April 2009, 18:04
Bij gebrek aan een kolomboormachine heb ik naar een andere oplossing gezocht om de gearbox terug te vullen. Een simpele spuit (liefst zo groot mogelijk), een klein slangetje erop en voila.

Origineel zat er maar zeer weinig olie in de gearbox (ik denk zo'n 750ml), ik heb er nu 1 liter in zitten en de gearbox is tot boven de vulplug vol. Een gearbox mag toch ook niet helemaal gevuld worden of wel? Of is deze bij een 260cc niet helemaal vol met 1.5 liter?

bij mijn quad (250 cc) zit in de gear 650 cc.
engine 1200cc.

DHL
17 April 2009, 12:18
1l a 1.5l....is dat niet enorm veel?????

henk
17 April 2009, 12:47

Goed idee, van die spuit
ik gebruik zelf een oude lege siliconen koker met spuitmond
en daar kunnen dan weer verschillende slangen op
de zuigerdop (het dopje wat heen en weer beweegd)
heb ik doorboord en daar een stuk (35 cm) draadstang M6 op geschroeft
met een handvat op het eind
je kan nu zuigen of pompen en dat komt soms goed van pas.